Életképek – The Immigrants

Az életképek sorozatunkat kibővítjük a legfiatalabb kollégák irányába is. Igyekszünk minél több olyan zenészt/zenekart megszólaltatni, akik az elmúlt évben részt vettek a Cseh Tamás Programban. Ebben a sorozatban ugyanazon kérdéseket tesszük/tettük fel számos hazai művésznek azt remélve, hogy a válaszaikból (önállóan és összességükben is) egyedülálló kép rajzolódik majd a hazai zenei életről és a zenész hivatásról. A The Immigrants zenekar két hete az egri Éter Fesztiválról került az ÖRÖM A ZENE tehetségkutató és gondozó sorozat döntőjébe, amelyre október 7-9, kerül majd sor a Budapest Music Expo keretein belül. Beszélgető partnerünk Badric Adorio a zenekar frontembere.

Mivel foglalkozol éppen?

A The Immigrants nevezetű formációban vagyok énekes-basszusgitáros, zenei és szervezői megfejtő.

Mik a szakmai terveid a közeljövőre?

Pihenni és regenerálódni, a hosszú európai turnénk után. Sokat játszottunk, most szeretnék végre foglalkozni a megírt harmadik album dalaival, végre meghangszerelni őket. Ősszel pedig felvenni őket, majd elkezdeni a hazai és külföldi koncertezést.

Új anyag? Koncertek? Szólótervek? Zenekari tervek?

Fő fókuszban a zenekar, két fronton tevékenykedünk egyenlő bedobással, kétszer annyit kell dolgozni. Körülbelül 50-50%-ban vannak hazai és külföldi koncertjeink. Emellett Bicskei Titusszal kezdtem egy projektet Humbugs névvel, izgalmas projektnek ígérkezik.

Szerinted merre tendál a hazai zeneipar?

A jelenbe, de valahogy folyamatosan lemarad, és mire odaér, megint elkésett. A másik irány ahova halad az a megalkuvás. Nem elég bátrak, nagyzenekarok és nem ösztönzik innovációra a kisebbeket. Ők akármit megtehetnek, de maradnak a beváltnál. Talán ez lehet az oka annak, hogy a magyar zeneipar kiváló zenészei évtizedek óta nem tudtak világsztárrá emelkedni. (pedig a szomszédjaink kb. egy-egy világsztárt mind kitermeltek.)

Milyen pozitív/negatív trendeket tapasztalsz?

Végtelen a lehetőségek és az eszközök tárháza és ez a végtelenség egyben a káosz okozója is, a közösségi média soha nem volt ilyen erős, de túl sok az információ, az emberek érdeklődése csökken a fejük túlzott kapkodásától. A másik, hogy az állam nagyon belenyúl a kultúrába, lásd Jogdíjak újra felosztása, rádiós kvótarendszer vagy akár a Cseh Tamás program. Mindegyiknek vannak pozitívumai és negatívumai.

Mit jelenthet a CSTP támogatás egy kezdő zenekarnak? Mit jelentett nektek?

Sok pénzt. Ezt jelentette nekünk is. A pénz meg sok időt tud spórolni. Mi minden egyes centjét visszaforgattuk, és az idő fogja megmutatni mennyire hasznosan. Kiadtunk egy lemezt, turnézunk a Quimbyvel és véghezvittünk egy 30 állomásos európai turnét Párizstól egészen Moszkváig.

Jelentkeztek más pályázatokra, például az NKA, CSTP vagy más intézmény kiírására?

Igen, igyekszünk folyamatosan pályázni valamennyi kiírásra. Eddig három pályázaton sikerült nyerni: egy előzenekarost a Quimbyvel, egy Induló zenekarit és egy Külföldi koncertezős pályázatot.

Szerinted meg lehet élni ma a zenélésből - te ebből élsz?

Szerintem igen, ezen dolgozok én is. Az elmúlt 8 hónapban a zenéből éltem és szeretném így folytatni. Ha kell utca-zenélek, addig is gyakorlok. Most szervezek is, zenélek is. Minél kevésbé vagy befutott annál sokrétűbben kell tevékenykedni, és remélhetőleg majd lassan csak a zenélés marad.

Mennyit keresel egy évben? (csak ha nem sért a kérdés)

Nem tudom, keveset. Bohém életet élek, szegény vagyok és elköltöm, amint van egy kicsi, de cserébe soha nem voltam ilyen boldog és stressz mentes.

Milyen területről származik több bevétele ma egy hazai zenésznek: koncertből, vagy lemezeladásból, esetleg jogdíjakból?

Egyértelműen a koncert, aztán a jogdíj. Lemezeladás elhanyagolható, viszont jön vissza a bakelit - mi is gyártottunk a most márciusban megjelent albumunkhoz. A merch is ide tartozik.

Mit gondolsz a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerinted miért?

22 éves vagyok, nem tudom milyen volt régen. Valahogy ez engem soha nem foglalkoztatott, én csak csinálom, amit szeretek. Aztán hogy az valakinek tetszik, vagy, hogy ítélnek meg, az nem foglalkoztat.

Van példaképed?

Mindenki, aki szívből zenél. Arra ösztönöznek, kapd fel a hangszert haver! Az egész 30Y, akik először vittek magukkal turnéra, sok okosat mondtak. Illetve pont ez a Quimbys turné és néhány beszélgetés a Tibivel jó útmutatás volt. A legfontosabb a feltétel nélküli őszinteség és odaadás a színpadon, az mutat leginkább példát.

Van-e jelölted, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Király Viktor. Ő nem az már? Rajta kívül a második helyre magamat raknám természetesen.

Hogy látod magad 20 év múlva?

Egy családdal és egy otthoni zenei stúdióval. Én már letettem a voksom a zene mellett akárhogy is alakul.

Mi a véleményed a tehetségkutatókról általában?

Szerintem mindenkinek magát kell előbb felfedeznie, másnak ebben nem szabad megelőznie, mert ha érzékeny, nagyon befolyásolható fázisban valamilyen útra tereled, elveszti az a saját tehetségkiaknázási fázisának legszebb periódusát, az utat és a felfedezést. Ha magadat felfedezted, onnantól kezdve szuper dolog a tehetségkutató.

Mi a véleményed a zenei utánpótlásról?

Nekem nincsenek jó tapasztalataim az iskolai zenei képzéssel. Elsősorban a zene szeretetére kellene megtanítani már általános iskolában a gyerekeket, A technótól Mozartig mindent bemutatni. Csak ezután jöjjön a Kodály módszer. Kiváló klasszikus zenei képzésünk van, középiskolában már egyetemi szinten tartanak már az ifjú zenészek. Lehet túl erős a tempó? Csak a legjobbak maradnak életben, a többiek meg egy életre megutálják a zenét? Csak találgatok, de nagyon rémisztőek a proart 2015ös zeneipari jelentése a magyar koncertre járók arányával kapcsolatban.

Mi a véleményed a fesztiválokról?

Tudjuk, hogy a headlinerek adják el a fesztivált, de az utánpótlással nem foglalkoznak. Szerintem több ismeretlenebb zenekar kellene felléptetnie a hazai fesztiváloknak.

Mi a véleményed a zenei klubéletről?

Nehéz dolguk van, nem cserélnék velük.

Szerinted mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Ha minden felépített új stadionhoz járna 10 rezidens induló zenekar. Ezen kívül hosszú távon az általános iskolai zeneoktatás átstrukturálásával a fentiek alapján. Sok év múlva, de jelentős javulást lehetne elérni.

Köszönjük a beszélgetést

A zenekarról bővebben: https://www.facebook.com/theimmigrantsofficial/?fref=ts


 

2016. augusztus 7. 23:07