A holnap hangjai - Califortune (Tatabánya)

A tizenhatodik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2023-2024. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort a Califortune zenekarral folytatjuk, ők a Peron Music tehetségkutatón érdemelték ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét. 

Bemutatnátok röviden a zenekart?

2023-ban alakultunk egy számötlet alapján, ami aztán egy hat számos kislemezzé nőtte ki magát. Alapvetően rockzenének indult, de elkezdtünk jazzben használatos fordulatokkal is játszani. Hamar rájöttünk, hogy szeretnénk többet ezzel foglalkozni, tele vagyunk ötletekkel, képekkel. Kremán Patrik (Patrick Rubin) producerrel felvettük az anyagot, amire nagyon büszkék vagyunk, jó kiindulási alap. Név szerint: Juszczák Erik ének, Tasos Nikosz dob, Botos Roland basszer, Soltész Péter gitár.

Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?

Szeretnénk pozitív energiát átadni, amit a nevünk is tükröz, és rengeteget koncertezni, alkotni együtt. Az üzenetünk az, hogy igenis mindenkinek lehet szerencséje, sosem szabad feladni, csinálni kell. Nem elvárásokkal nekiindulni a vágyainknak, hanem örülni annak, ami adódik, és dolgozni a lehetőségeken, terveken. Mindenkinek ezt ajánljuk, az aláfestést pedig szolgáltatjuk hozzá.

Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?

Az első lemezünkön van olyan dal, amilyen szerintünk még nem készült korábban stílusát tekintve.

Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?

Kicsi piac a hazai, de sok jó lehetőség akad így is, igyekszünk minden téren jelen lenni. Mi örülünk minden olyan eseménynek, amikor zenélni lehet, igyekszünk nem elrugaszkodni a talajtól.

Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?

Mintha egy picit jönne vissza a klasszikus rockzene a köztudatba, ha nem is ugyanabban a pompájában, mint eredetileg, de mégis megtalálta a helyét újra a stílusok között. Számunkra ez nagyon jó hír, ide vennénk pl. a holland Dewolff zenekart, akik Európa szinten kezdenek előre törni.

Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?

Meg, igaz ritkán szimplán egy zenekarban való játszásból. Több lábon kell állni a zenén belül, pl. youtubeozás, tanítás, többféle zenekar, ilyesmik. Nem könnyű, de szerintünk lehetséges.

Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?

Talán erősebb volt a zeneoktatás, így a zenészek megítélése is jobb volt, de azért ma is van sok jó kezdeményezés. Ugyanakkor a másik oldalon a könnyűzene oktatás nagyon magas színvonalon zajlik számos helyen, és ez is el tudja billenteni a mérleget, mert több képzett zenész kerül ki, akik így elvesznek a tömegben.

Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Mi az Antares zenéjét világszínvonalúnak gondoljuk, szerintünk az megállná a helyét külföldön is.
Megemlíteném a Tündérvesét is, de ők főleg magyarul énekelnek.

Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?

Nagyon fontos tevékenység, ami egyrészt értéket közvetít, és lehetőséget biztosít. Nagyon nagy ugrást jelent egy kezdő/induló zenekarnak egy profi felvétel elkészítése pl. de már csak a szakmai értékelés is rengeteget tud előre mozdítani, ha a zenekar is akarja.

Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?

Nagyon magasan képzett, nagyon fiatal zenészek jelennek meg mostanában.

Mi a véleményetek a fesztiválokról?

Mintha tolódna el a nagy fesztivál ipar is a hazai előadók felé. Kérdés, hogy ez mennyire profitálbilis, mindenesetre érdekes szituációt teremt. Sajnos van egy fajta leépülés is.

Mi a véleményetek a zenei klubéletről?

Ezen lenne mit fejleszteni bőven, a helyek megvannak, de a színvonalat fel kellene húzni kicsit.

Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

A kiemelkedő tehetségek szerepeltetése a széleskörű médiában, TV, rádió, youtube, stb. Nem jut el az emberekhez a minőségi zene, pedig bőséggel akad, vissza kellene szoktatni a közönséget a hozzáértő, minőségi zenehallgatásra. Ez sajnos főleg a kereskedelmi TV csatornák felelőssége. Pontosabban annak kellene, hogy érezzék.

Köszönjük a beszélgetést.


2024. szeptember 26. 08:00