A holnap hangjai - Heavy Brains (Debrecen)

A tizenharmadik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2020-2021. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort a Heavy Brains zenekarral folytatjuk, ők a Fülesbagoly tehetségkutatón érdemelték ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét. 

Bemutatnátok röviden a zenekart?

A zenekarunk megalapítására 2017. őszén került sor, amely egy 2018-as és egy 2021-es tagbővítéssel nyerte el jelenlegi 5 fős felállását; Dávid Balázs (ének, gitár), Timbusz Bence (basszusgitár, vokál), Markos Zoltán (dobok), Becsky Pál (gitár, vokál) és Fodor Szabolcs (billentyű).
Előszeretettel használunk blues, indie, alter, rock, pop elemeket a zenéinkben, melyből kifolyólag a stílusunkat meglehetősen sokszínűnek mondanánk. A sokszínűségünket nagyon jól reprezentálja a 2021-ben megjelent első nagylemezünk is.

Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?

Szeretnénk meghatározó zenekar lenni a magyar könnyűzenei életben, népszerűsíteni és életben tartani azt a zenei világot, melyekből mi is sokat merítettünk az évek során.

Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?

Zenei szempontból egyediségünket szerintünk annak köszönhetjük, hogy megtanultuk kezelni azt, hogy hogyan kell egymás teljesen eltérő elképzeléseit úgy egybegyúrni, hogy azok ne kioltsák, hanem felerősítsék egymást. Egyedinek tartjuk a közönséghez való ösztönös közvetlenségünket akár a social media platformokon, akár a koncerteken ami miatt sokkal személyesebben tudjuk átadni azokat a gondolatokat/energiákat amik bennünk vannak.

Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?

Az biztos, hogy nem lesz könnyű hiszen egy egyre szűkülő és ráadásul túltelített „piaci rés” betöltése vár minden beat/rock alapú zenekarra. Nem tudjuk meglovagolni a mainstream trendeket, „sodródni az árral” azonban ez egyfajta szabadságot is ad, hiszen kötetlenül dolgozzuk ki saját zenei világunkat és lehetőségünk van egyedit alkotni. Valamint úgy érezzük ha elég jól lavírozunk a populáris és az alternatívabb zene határain szélesebb közönséghez is eljuthatunk. Erre remek visszacsatolás volt a DAL-ba való bekerülés vagy a Fülesbagoly győzelem.

Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?

Nehéz feketén-fehéren gondolkodni a zeneiparban történő változásokról. Az egyik legmeghatározóbb talán a zene egyre könnyebb hozzáférhetősége főleg mint alkotó. Szinte bárki össze tud rakni a hálószobájából egy nagylemezt ami ugyan a zeneipar túltelítettségéhez és a minőség-mennyiség arány további torzulásához vezet azonban rengeteg olyan remek előadó is a felszínre kerül akiknek egyébként soha nem lenne esélye betörni.
Pozitív trendnek tekintjük azt az utóbbi időkben keletkezett változást, melyben már modern  társadalmi problémákról, jelenkori gondjainkról is szót ejtenek. Ilyen például a környezetvédelem témája.

Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?

Ha a zenélésre úgy tekintünk mint egy gyűjtőfogalma a zenekari élet és az aköré felhúzott „brand” menedzselésének akkor a válaszunk igen, persze ez nagyban függ a környezeti tényezőktől. Magyarországon a kisebb piac miatt nehezebb elérni, hogy a zenéből éljen meg egy előadó, ahhoz igazi mainstream siker kell, de nem lehetetlen.

Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?

Nagyon nehéz összevetni a régi és a jelenlegi magyar zenei világot, sok-sok tényező alapján lehet különbségeket tenni, vagy párhuzamokat vonni. Ma sokkal könnyebb hozzájutni jó hangtechnikához, így bárki megmutathatja mit is tud, evégett pedig sokkal nehezebb áttörést hozni. Régen külföldre sokkal több magyar zenész jutott el, és a világ sok táján elismerték őket, ma ilyenek nem igazán fordulnak már elő. Ugyanakkor a magyar közönség éhezik a magyar zenére. Mindent összevetve láthatóan sokan hallgatják a magyar zenét, és megítélésük a nagy többség szerint pozitív, akárcsak a régi időkben.

Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Konkrétan jelöltünk egy ilyen fajta pozícióra nincsen. Nehéz megmondani, hogy kiből lehet kiből nem. Sokan úgy gondolják, köztük mi is úgy gondoljuk, hogy ahhoz, hogy egy előadó vagy egy zenekar Magyarországról kikerülve világsztár lehessen elengedhetetlen az angol szöveg írása, ugyanis a külföldi zenei piacra sokkal könnyebben el lehet azt adni.

Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?

A tehetségkutatók nagy esélyt jelenthetnek a feltörekvő előadóknak, zenekaroknak abban a tekintetben, hogy a számos díj és támogatás mellett őszinte szakmai véleményt és tapasztalatot is szerezhetnek ott, melyeket felhasználva fejlődhetnek a jövőben. Mi mindig is azon az egyhangú állasponton voltunk, hogy jelentkezni kell mindenre, mert minden tehetségkutatót egy újabb és újabb kihívásnak tekintettünk, amelyek motiválóan hatottak a zenekari munkánkra. Tehát egy nagyon jó dolognak tartjuk a tehetségkutatókat. 

Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?

Őszintén szólva, mi magunkra is zenei utánpótlásként tekintünk és igyekszünk megtenni mindent annak érdekében, hogy képesek legyünk érdemben reprezentálni „elődeinket”, illetve az aktuális kortárs előadóknak a zenei alázatát, profizmusát és egyéb kvalitásait. Fontos küldetése ez a korosztályunknak és látva a hozzánk hasonló fiatal zenészeket, előadókat, illetve zenekaroknak a tevékenységét bizakodóak vagyunk ezzel kapcsolatban.

Mi a véleményetek a fesztiválokról?

A fesztiválokra és az azt átfogó fesztivál szezonra a magyar zenei élet kicsúcsosodásaként tekintünk. Noha nekünk még nem volt lehetőségünk fesztiválon játszani, annak ellenére úgy gondoljuk, hogy minden hazai előadónak egy hatalmas impulzus  az, ha egy fesztiválon játszhat, mert annak kapcsán egy más légkört, nagyobb tömeget tapasztalhat meg, mint például egy klubkoncert esetén.

Mi a véleményetek a zenei klubéletről?

A magyar kluboknak van egy bája, hiszen sokkal intimebb kapcsolat alakul ki a hallgatósággal, mint mondjuk egy fesztiválon. Ez egy nagyon pozitív dolog, mert a zenész-hallgató kapcsolatnak nagyon fontos helyszínei ezek a klubok. Természetesen itt gyakran jelennek meg technikai és egyéb problémák, de mindent latba vetve a mérleg mindig a pozitív irányba billen.

Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Amennyiben több magyar zenekar jutna el külföldre, és kerülne kapcsolatba toplistákat vezető előadókkal, az ő producereikkel, stúdióikkal akkor abból (ha a szándék is megvan a zenekar részéről)  a magyar könnyűzenei élet is nagyot profitálhatna.

Köszönjük a beszélgetést.


2021. május 16. 10:31