A holnap hangjai - 4S STREET
A tizenegyedik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2018-2019. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort a 4S STREET (ejtsd: Négyes Street) zenekarral folytatjuk, ők a 2018-as LEGSZEBB ERDÉLYI MAGYAR DAL tehetségkutatón érdemelték ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét.
Bemutatnátok röviden a zenekart?
A 4S Street egy Erdélyi, pontosabban Gyergyószéki zenekar. Több alkalommal játszottunk már gyerekként korábbi formációkban, úgyhogy régre nyúlik vissza a mi kapcsolatunk. Ez egyébként azt jelenti, hogy a sulis zenekaroktól kezdve, a komolyabb produkciókig rengeteget dolgoztunk közösen, így már kezdettől fogva jól ismerjük egymást. Természetesen ez idő alatt rengeteg ötlet született, amiket itt-ott őrizgettünk. Miután eldöntöttük, hogy közösen alapítunk egy zenekart, tudtuk, hogy az évek alatt felhalmozódott saját anyagok fogják képezni a közös pályánk alapját.
Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?
Mindig apró célokat tűzünk ki magunk elé, soha nem szeretnénk irreális terveket szőni. Amikor fél évvel ezelőtt megalakultunk, nem gondoltuk, hogy már ebben az évben ilyen sikerek várnak ránk. Két szakmai elismerés, több, mint negyven koncert és egy rajongótábor, aminek a lelkesedéséért nem győzzük eléggé kifejezni hálánkat. Azt gondolom, hogy sikerült lefektetnünk azt a stabil alapot, amire a jövőre nézve bőven tudunk építkezni.
Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?
Amit kiemelnék az a céltudatos munka. Nálunk mindenkinek jól leosztott és strukturált szerepe van a zenekaron belül, nincs olyan perc, amikor valaki ne tudná, hogy mi a dolga. Ez egy fajta következetességet von maga után, ugyanakkor azt gondoljuk, hogy ez lejön a színpadról is. Ezen túl felvállalunk mindent ami ránk jellemző és ami a miénk, ettől tudunk őszintén működni és létezni.
Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?
Azt gondoljuk, hogy a lehetőség mindenkinek adott. Sokan temetik az élőzenét már évek óta de alapvetően mindig szükség volt rá. Nem veszett el erre az igény, csak átalakult, ez az amit sokan nem képesek megérteni. Rengeteg értékes lehetőség kínálkozik csak élni kell velük és a helyén kell kezelni ezeket.
Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?
Ami a pozitívra vonatkozik, azt már korábban említettem. Hála Istennek van igény az élőzenére és ez a fajta igény jobbnál jobb zenekarokat indít útnak. A negatív észrevétel is ugyan ehhez köthető. Természetesen a sok jó mellett rengeteg rossz produkció is születik, amiket pillanatok alatt felkaphat a közösségi média. Ennek a jelenségnek gyakran elkeserítő következményei vannak de úgy gondolom, hogy ezt különösebben nem kell részletezzem, mindenki ismer ilyen eseteket.
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?
Határozottan úgy gondoljuk, hogy igen viszont tisztában vagyunk vele, hogy nagyon szűk azoknak a köre, akiknek ez megadatik. A kérdés az, hogy mennyire nehéz bekerülni ebbe a körbe? Kitartó munkával, kompromisszumokkal és némi szerencsével bármi lehetséges!
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
Régebben talán egy zenész nagyobb értéket képviselt a köztudatban és sokkal inkább meg volt becsülve a hangszeres tudása. Manapság annyian vagyunk, hogy már ez a fajta jelentőség elkopott, mert ki kell mondani, hogy mára már sokkal nagyobb a konkurencia. Mostanra bizonyára mindenkinek van legalább egy olyan barátja, aki zenél. De legrosszabb esetben is egyik barátjának a barátja tuti ezzel foglalkozik. Éppen ezért ebben a világban már sajnos nem egyéniségekre van szükség, nem zenekarokra, hanem slágerekre. Az, hogy a slágerek mögött ki áll, az sok esetben csupán a szerencse vagy a véletlen műve.
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Személyes jelöltünk nincs, viszont tudjuk, hogy rengeteg nemzetközi szintű produkció van Magyarországon. Az, hogy ezt ki tudja beváltani világhírnévre, az sok mindenen múlik.
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Az igazi szakmai tehetségkutatók mindig jól jönnek a fiatal zenekaroknak. Nem feltétlen a díjaikra gondolunk itt, hanem elsősorban arra, hogy alkalom nyílik megismerni a pályatársakat, ugyanakkor az ilyen helyeken jó visszajelzéseket is lehet szerezni. Ezek olyan felkínált lehetőségek, amelyekkel mindig érdemes élni, mert azon túl, hogy rengeteg ember munkája van bennük, egy stabil lehetőségforrásként létezhetnek bárki számára.
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
A zenei utánpótlás egyre erősebb. Ma már bárkinek lehetősége nyílik minőségi forrásból hangszeren tanulni. Mindenki számára elérhető az internet, sőt mi több, már intézményi szinten is van lehetőség erre. Már most komolyan lehet érezni ennek a hatását. Egyre többen, egyre fiatalabban fognak neki zenélni és nem ritka jelenség, hogy tízes évek elején járó gyerekek virtuóz módon játszanak valamilyen hangszeren.
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
A fesztiválok vonzzák a legnagyobb közönséget és ezek azok a helyek, ahol a legértőbb és leg lelkesebb közönségekkel találkozhatunk. (kivéve a kivételek) Ez abból adódik, hogy a jegy vásárlásakor mindenki tudja, hogy miért megy oda és délutántól kezdve már nincsenek lézengő arcok a színpad előtt, hanem az emberek kikapcsolódásra vágynak. Ez a színpadról nézve rajzolódik ki a legjobban, mondjuk egy városnapi közönséghez képest.
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
A klubkoncertek mindig különleges élményt nyújtanak, sokkal közvetlenebb a közönséggel való interakció mint mondjuk egy kordonnal elválasztott fesztiválos színpad esetében. Viszont mindenki tudja, hogyha nem elég nagy egy szórakozóhely, akkor anyagilag nem túl kifizetődő zenekarokat felléptetni. Hacsak nem egy befutott zenekarról beszélünk, aki képes megtölteni egy 800 férőhelyes klubot fizetős vendéggel, akkor eléggé szomorú a klubzenélésre gondolni.
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
Rengeteg jó kezdeményezés van manapság, amelyek erre törekednek. Említhetjük itt a Hangfoglaló programot vagy akár a teljes Öröm a Zene mozgalmat, amelyek gyökereiben befolyásolják a könnyűzenei életet Magyarországon, az elmúlt években. Amit még fontosnak találunk az az, hogy a közönséget kellene enyhén ,,nevelni,, valamiképpen az élő zene fontosságára.
A kérdésekre válaszolt: (Fülöp Loránd-4S Street-gitár)
2018. november 13. 06:08