A holnap hangjai - FILC
A tizenkettedik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2019-2020. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort a FILC zenekarral folytatjuk, ők a martonvásári Fülesbagoly tehetségkutatón érdemelték ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét.
Bemutatnátok röviden a zenekart?
Mi a FILC vagyunk Pécsről. Korábban már több felállásban találkoztunk egymással, különböző műfajú zenekarokban játszottunk. 2016-ban kezdődött, hogy Áron és Misi dob és basszusgitár felállásban elkezdtek beteg groove-okat gyúrni. Ehhez csatlakozott 2017-ben Nándi (ex Junkie Jack Flash) szaxofonnal, és Bence (Kaktus) gitárral. A zongorát ilyenkor SPD sample-ökkel pótoltuk, amelyet 2020-ban váltott le Sámuel valódi hangszerrel. Stílusokban nem szeretjük magunkat behatárolni, de fúziós jazznek szokás csúfolni a FILC zenéjét. Amúgy lakossági groove-ként vagy sufni beatként szoktuk aposztrofálni magunkat, de amiből táplálkozunk, az a funk, a hip-hop, az afro beat, a jazz és a soul.
Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?
Alapelveink nincsenek, csupán annyi, hogy imádunk együtt zenélni. És ha már mi együtt hullámzunk, onnan magától jön, hogy a közönség rajtunk szörfözhet. Üzenetünk maximum annyi, hogy nem kell túltolni a zenét, hogy élvezhető legyen. A táncoltatós groove-jaink kicsit eltörlik a prekoncepciókat az instrumentális jazzről, eddig még senki nem hiányolta az énekszólamot. A zenének szöveg nélkül is erős üzenete van.
Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?
Próbáljuk azt elérni, hogy a zenénken átjöjjön az a lelkesedés és szeretet, amellyel mi játsszuk őket. Minden zenei stílusra nyitottak vagyunk, és folyamatosan tanulunk. A FILCben minden tag egyenrangú, nem hiszünk a klasszikus frontemberi szerepekben. Folyamatosan figyelünk és rezonálunk egymásra. Arányaiban egyre kevesebb instrumentális zenekar van itthon, emiatt sajnos egyre egyedibb a FILC.
Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?
Nem szeretnénk belemenni a hazai zeneipar ekézésébe, sok sebből vérzik, meg persze most itt a COVID is. Eléggé szomorú, hogy ma az egyetlen hallgatható országos rádió a Bartók. A mi jövőnk, reméljük ettől független. Tesszük a dolgunkat, zenélünk.
Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?
Nem törődünk trendekkel, tisztelettel vagyunk mindenki felé. Azt nagyon pozitívnak éltük például meg, hogy azt hittük, hogy rétegzenét játszunk, de az első koncertjeinktől kezdve telt ház előtt zenéltünk mindig. Ezzel szeretünk foglalkozni inkább.
Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?
NEM. Árnyalja ezt a vírushelyzet is, a kizárólag zenéből megélő művészek egészen nehéz helyzetbe jutottak.
Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?
A megítélésben mindenképp jobb volt a szitu. Ma bármelyik városban elhajítasz egy kavicsot, fejbe találsz egy embert, akinek a hátán egy gitártok van, vagy csak szimplán dj. Ebben a helyzetben már nem különleges, ha valaki zenél. Persze az sem segít, hogy a zeneipar nagyjai egymást sározzák a médiában, legalábbis erről hallunk a legtöbbet.
Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?
Nincs.
Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?
Vegyesek az érzelmek, mert mindannyian próbálkoztunk sokszor sok különböző zenekarral, hol sikerrel, hol nem. Nehéz műfaj a tehetségkutató, mert ahány zenekar, annyi szempont merülhet fel a rangsoroknál. A nem nyertes zenekarok van, hogy furcsa helyzetbe kerülnek, mert lehettek akár a legjobbak is a műfajukban, de rétegzenét játszanak. A martonvásári Fülesbagolyon nagyon pozitív volt, hogy nem jelentett semmiféle hátrányt, hogy olyan zenét játszunk, amilyet.
Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?
Rendkívül sok tehetséges zenész és zenekar működik egyedi szemlélettel, őket kellene felfedezni a zeneiparnak, mert lehetőség nélkül – tapasztalat – nem tudnak hosszú távon működni.
Mi a véleményetek a fesztiválokról?
Az idei szezon szépen mutatja, hogy szükség van rájuk. Sok zenekar költségvetése csappant meg, egy teljesen új helyzet állt elő, azt látjuk kevésbé produktív a szakma. Mi a FILCcel a karantén alatt is megtaláltuk a formáját annak, hogy együtt zenélhessünk. Szabadtéri, nagy távolságot tartós próbákat tartottunk, és reménykedtünk, hogy nem maradnak el a fesztiválok. Az, hogy nem jöhettek létre, minket nem befolyásolt abban, hogy zenéljünk tovább.
Mi a véleményetek a zenei klubéletről?
Évek óta gyengül. A pécsi klubkoncertek nagy része támogatásból valósul meg, ahol nem a helyieké a főszerep. Ha meg Budapestre gondolunk, szomorú, de ott is egyre szűkebb a játszótér.
Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?
A legjobb az lenne, ha a zeneipar nem lenne többé „ipar”. Eltolódott a hangsúly az alkotásról és a zenéről magáról. Mi a zenét szeretnénk sokkal inkább előtérbe helyezni.
Köszönjük a beszélgetést.
2020. szeptember 18. 06:12