A holnap hangjai – Mary Grace

Folytatjuk a megkezdett hagyományt, s az immáron kilencedik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2016-2017. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort a Mary Grace zenekarral folytatjuk, ők Székelyudvarhelyen, a Székelyföldi 5. Peron Music Tehetségkutatón érdemelték ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét.

Bemutatnátok röviden a zenekart? (név, hangszer, stílus, mióta zenéltek együtt)

A Mary Grace zenekar 2016 szeptemberében mutatkozott be, de a zenei alapokat 2016 nyarán raktuk le. A zenekart marosvásárhelyi srácokként alapítottuk, többnyire baráti szálak fűznek össze minket. Leginkább az alternatív zene inspirál minket, de előszeretettel használunk pop-rock, stoner és funky elemeket is. Az énekes Lengyel Gábor, gitárosaink Bíró Huni és Marton Zolika, basszusgitáron játszik Bereczky Botond, illetve a doboknál Horvát Attila.

Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?

A dalokat egy képzeletbeli „Mary Grace” nevű lányhoz írjuk ez által dalokba foglalva mindennapjaink történéseit. Szeretnénk egy különleges színfoltja lenni az erdélyi és magyar zenei palettának, illetve el szeretnénk juttatni zenénket minél több emberhez. Rövidtávú célunk egy nagylemez kiadása.

Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?

Mindannyian különböző zenei háttérrel és ízléssel rendelkezünk, melyekben vannak közös pontok is. Ezeket felhasználva próbáljuk kialakítani a saját zenei- és hangzásvilágunkat.

Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?

A közeljövőben iszonyat sok munka vár ránk, ha megugorjuk az adódó lehetőségeket, akkor reményeik szerint hosszú ideig aktív zenekar lehetünk. A hazai zeneipar szegmensekre szakadt. Itt is felidézhetők a közéleti irányvonalak, de vannak nagyon jó jelek, amelyek jó irányba terelik az ipart. Például a tehetségkutatók és az igényes hazai zenei fesztiválok.  

Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?

Negatívnak nevezhetjük azt, hogy a tömeget leginkább a média és a reklámok mozgatják. A fesztiválszervezők rá vannak kényszerítve, hogy nagy neveket, hozzanak, mert erre van kereslet. Megterhelő az, hogy itthon is világsztárokkal kell versenyezni a hallgatókért. Olyan gépezetek mellett kell közönséget építened, akik elképesztő mennyiségű erőforrássokkal rendelkeznek.

Pozitív meg a közösségimédia csatornái ahol kis ügyeskedéssel teret lehet hódítani. Illetve a sok lehetőség, amit valódi tehetségkutatókon ki lehet használni.

Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?

Viszonylag kevés hazai zenekar, illetve zenész tud megélni kizárólag a „fő” zenei projektjéből, mert egy nagyon kis piacról beszélünk. De vannak pozitív példák, melyek arra engednek következtetni, hogy ez nem lehetetlen. Szerintünk nem megélhetésért kell zenélni, hanem az örömért és a megvalósításokért, amit a zene kiválthat.

Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?

Régen más volt a helyzet, zártabb volt a zenei piac, kizárólag lemezeket lehetett hallgatni, és élő koncerteken lehetett részt venni. Ma már az internet és a televízió adta lehetőségekkel a külföldi slágerekkel is meg kell küzdeni azért, hogy otthon a közönség a te dalodat hallgassa, és ne mondjuk egy világsztárét.

Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Sok kiváló zenész van a magyar piacon, például az Ivan & The Parazol vagy Fran Palermo stb., akik megpróbálnak kitörni a követő attitűdből, és próbálnak világszinten egyedi produkciót építeni.

Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?

Jó lehetőségek vannak a legtöbb tehetségkutatóban, kiváló ugródeszka lehet, de a legismertebbek inkább 1-2 évados „celebeket” gyártanak, akiknek kevés közük van az alkotáshoz. De az utóbbi években megjelentek olyan pályázati lehetőségek, amelyek kimondottan erősítik a zeneipart, és színesítik ezt. Nekik és a hozzájuk kapcsolódó eseményeknek nagyon nagy értéket tulajdonítunk.

Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?

A sok pozitív példának köszönhetően többen fognak neki zenélni, így meg egyre több embert fog foglalkoztatni a zene, és ennek hála sok tehetséges fiatal ragad hangszert, és alkot.

Mi a véleményetek a fesztiválokról?

Fesztiválok kiváló lehetőséget nyújtanak a fialtoknak a szórakozásra, ezáltal kiragadva őket a mindennapokból, és elkalauzolva őket egy adott érzés felé, amely az adott fesztivál habitusából származik. Ezt kell kihasználják azok a fiatal zenekarok, akik lehetőséget kapnak bemutatkozni egy-egy ilyen zenei vagy kulturális, művészeti rendezvényen.

Mi a véleményetek a zenei klubéletről?

Viszonylag kevés lehetőségünk volt klubokban zenélni, szinte kizárólag csak szülővárosunk egyetlen koncertre alkalmas klubjában léptünk fel. Ezért azt gondoljuk, hogy jó lehetőség klub koncerteken zenélni, mert családiasabb légkört lehet kialakítani a közönséggel, könnyebben kapunk visszajelzést azoktól, akik akár otthon is meghallgatják a dalainkat.

Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

A legnagyobb előrelépés azt jelentené, ha hazai zenekarok elérnének sikereket nemzetközi piacokon is.

Köszönjük a beszélgetést

2016. december 20. 08:21