A holnap hangjai - Einstand

Folytatjuk a megkezdett hagyományt, s az immáron tizedik sorozatához érkező ÖRÖM A ZENE Tehetségkutató 2017-2018. évadának döntőseit mutatjuk be a holnap hangjai rovatban. A sort az Einstand zenekarral folytatjuk, ők a Roxiget tehetségkutatón érdemelték ki az októberi döntőn való szereplés lehetőségét.

Bemutatnátok röviden a zenekart?

2016 őszén indítottuk az Einstandot, műfajunkat posztapokaliptikus turbópopnak kereszteltük el. Ugyanebben a felállásban korábban már működtettünk egy másik triót, így már több mint tíz éve zenélünk együtt.

Van-e a zenekarnak kitűzött, megfogalmazott célja, vagy felvállalt üzenete?

Igyekszünk minél többrétegű dalokat írni. Elsőre is hordozzanak magukban egy befogadható tartalmat, de a legtöbb néha új értelmet nyer egy másik dalunk meghallgatása, egy rejtett “poén” felfedezése után. Képek állnak össze, kételyek oszlanak szét.

Véleményetek szerint a ti zenekarotok miben egyedi... mi az, ami különlegessé tesz benneteket?

A már említett szokásunk mellett hogy szeretünk mindenfelé utalásokat eldugni, törekszünk arra is hogy hangulatban és hangképben is diverz legyen a dalkészletünk. Nem szeretnénk egyetlen íz mellett megállapodni, mert az egy idő után korlátozna minket.

Milyen jövőt láttok magatok előtt, merre tendál a hazai zeneipar?

Ez a sokszínűségre törekvésünk még lehet, hogy fordítva sül el, sokszor látunk olyat hogy egy-egy zenekar megállapodik egy egészen konkrét szűk stílus mellett, és nem mozdul ki többet mellőle. Ettől még persze nem fogjuk meggondolni magunkat ezzel kapcsolatban :) de tanulságos hogy így is lehet működőképes egy előadó.

Meg tudnátok nevezni pozitív, vagy negatív trendeket, amelyeket mostanában tapasztaltatok?

Többször visszatérő jelenség, hogy a hallgatóság „viccből” táplálja egy előadó népszerűségét, mellékelve az „olyan rossz, hogy már jó” közhellyel. Úgy tűnik ez még eddig nem vált unalmassá :)

Szerintetek meg lehet élni ma a zenélésből?

Aki meg szeretne élni belőle, az itt is piaci versengéssel fog találkozni. Mindenki réseket keres errefelé is, csak egy újfajta üdítőízesítés helyett egy újfajta szinti hangzással fogja felizgatni a népet :)

Mit gondoltok a zenészek hazai megítéléséről? Régen jobb volt a helyzet? Ha igen, szerintetek miért?

Sokkal több lehetősége van egy mai zenekarnak tájékozódni arról, hogy milyen minőségben, eszközökkel, műfajokban alkotnak és működnek más előadók. Éppen ezért ma már sokkal kevésbé lehet mentség arra, ha valaki mindezek ellenére töltelékzenével áll elő, vagy olyasmivel, amit már előtte jó páran megírtak. Nincs bocsánat :)

Van-e jelöltetek, hogy kiből lehet/lehet-e egyáltalán valakiből magyar világsztár?

Mindenképp eredetinek kell lennie, hiszen egy egész világnyi innovátor hangszertulajdonos közül kell kiemelkednie valahogyan.

Mi a véleményetek a tehetségkutatókról általában?

Régebben ezeken a versenyeken az is ritka volt, hogy egy zenekar egyáltalán jól meg tudott szólalni egyben. Ma már ez a versenyzők sokkal nagyobb százalékáról mondható el, és már olyan szempontok alapján kényszerül a zsűri összehasonlítani őket, hogy mennyire jól van kitalálva a koncepció, mennyire eredeti, hordoz-e magában művészi értéket. Nem lehet könnyű döntés.

Mi a véleményetek a zenei utánpótlásról?

Mivel egyszerűbb ma már tájékozódni a zene működéséről, a kínálat oldalon is nagyobb a kedv, sokkal több zenekar indul mint régen. Nem könnyű egy ekkora tömegben hallatnia magát egy előadónak, ez manapság tehát nagyobb kihívásnak tűnik mint régen.

Mi a véleményetek a fesztiválokról?

Nehéz az induló zenekaroknak itt a nézőtérről a színpadig eljutni, mert hát a fesztiválok szervezőit érthető módon nem hagyja hidegen az adott előadó népszerűsége, hiszen ez erősen befolyásolja a rendezvények bevételét. Ennek ellenére sokszor látunk nyitást arra, hogy egy-egy fesztivál lehetőséget biztosít a kisebbeknek is, ami mindig kellemes meglepetés.

Mi a véleményetek a zenei klubéletről?

A fő hiányt a kisebb méretű, de megfelelő körülményekkel rendelkező klubok számában érezzük. Nagyobb helyekből sok van, de ide egy kezdő zenekarnak nem célszerű koncertet szerveznie. Kisebb helyeknél pedig a leggyakrabban olyanokkal találkozunk, amiket elkezdtek kocsmából átalakítani élőzenei klubbá, de félúton abbahagyták :)

Szerintetek mi lendíthetne a legnagyobbat a hazai könnyűzenei életen?

Még mindig erősen él az a tévhit, hogy minél népszerűbb egy előadó, annál értékesebb. Pedig csak úgy hemzsegnek az ellenpéldák :) Jót tenne a könnyűzenének, ha ezen a téren változna a közfelfogás.

Köszönjük a beszélgetést.


2018. szeptember 8. 15:52